Een goed klassenmanagement hebben in een klas is fijn voor zowel de leerkrachten als voor de leerlingen. Door een goed klassenmanagement te hebben als leerkracht zal het werkplezier voor zowel jezelf als voor de leerlingen toenemen. Bij een goed klassenmanagement zal het klimaat in de klas erg goed zijn waardoor de leerlingen gemakkelijker zichzelf zullen kunnen ontwikkelen in de klas. Natuurlijk wil je als leerkracht graag dat leerlingen dingen leren tijdens de les, als dit zo is zal het werkplezier ook al snel toenemen als je een leerkracht bent. Naast een effectief klassenmanagement is er nog veel meer wat gedaan kan worden om het werkplezier te verbeteren. Hoe kun je de werkdruk goed verminderen?Wat vaak veel werkplezier bij leerkrachten wegneemt, is een veel te hoge werkdruk. In het onderwijs is er de laatste tijd veel sprake van een te hoge werkdruk. Een hoge werkdruk ervaren is natuurlijk voor niemand fijn en dit gevoel voorkomen is dan ook belangrijk om te doen. De werkdruk verminderen van een leerkracht kan op verschillende manieren gedaan worden. Door veel gebruik te maken van teamwork binnen een leerkrachtenteam, kan er al veel gedaan worden aan de werkdruk die ervaren wordt. Er zal op meerdere manieren met elkaar samengewerkt kunnen worden om zo voor iedereen binnen het team de werkdruk te verminderen. Taken krijgen waarvoor je motivatie hebtEen manier van samenwerken binnen een team van leerkrachten die vaak als positief wordt ervaren, is een geeltjes-sessie houden. Bij zo’n sessie worden alle taken waarvoor het team verantwoordelijkheid draagt op een geeltje geschreven. Er worden hierbij meerdere geeltjes gemaakt voor dezelfde taak, zodat iedereen de mogelijkheid krijgt om een geschikte taak uit te kiezen. Nadat alle taken opgeschreven zijn en op tafel liggen, kan iedereen een taak kiezen waarvoor ze gemotiveerd zijn. Doordat iedereen de mogelijkheid krijgt om een taak te kiezen waarvoor ze gemotiveerd zijn, zal het werkplezier voor veel leerkrachten ook al snel toenemen. Een sessie zorgt voor meer overzichtDoordat alle taken die een team heeft worden verdeeld gebaseerd op hoeveel motivatie iemand heeft voor een taak, zal de werkdruk als veel minder ervaren worden. De meeste leerkrachten zullen namelijk vaak alleen maar taken hoeven uit te voeren die ze graag doen. Ook is er bij een sessie waarin de taken verdeeld worden meer overzicht over wie welke taak heeft en dus hoeveel werkdruk iemand heeft. Op deze manier kan dus beter gecontroleerd worden wat de werkdruk is. Als het blijkt dat de werkdruk voor een leerkracht te hoog is, dan kan hier gemakkelijker verandering in komen via deze sessies.
|
https://septemberonderwijs.nl/effectief-klassenmanagement/ |